اخیرا بحث تغییر قیمت خودرو و یا بهتر بگوییم تغییر سیاست قیمت گذاری در کشور داغ شده است. سیاستی که تا به امروز اجرا میشد، قیمت گذاری دستوری توسط نهاد های دولتی نظیر سازمان حمایت از مصرف کنندگان، شورای رقابت، وزارت صمت و ... نتیجه ای جز زیان سنگین در شرکت های خودروسازی برای سهامداران نداشته است.

بورس24 : اخیرا بحث تغییر قیمت خودرو و یا بهتر بگوییم تغییر سیاست قیمت گذاری در کشور داغ شده است. سیاستی که تا به امروز اجرا میشد، قیمت گذاری دستوری توسط نهاد های دولتی نظیر سازمان حمایت از مصرف کنندگان، شورای رقابت، وزارت صمت و ... نتیجه ای جز زیان سنگین در شرکت های خودروسازی برای سهامداران نداشته است.
در این مقاله قصد داریم به بررسی تغییرات قیمت مواد اولیه و قیمت فروش محصولات دومین خودروساز کشور یعنی سایپا بپردازیم.
شرکت «ایرانی تولید اتوموبیل سایپا» با نماد «خساپا» در بورس تهران بالغ بر 85.4 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده و با در اختیار داشتن تقریبا 37% از مارکت خودرو در کشور، دومین خودروساز بزرگ داخلی محسوب می شود.
این روزها، ارزش سهام این شرکت شدیدا تحت تاثیر اخبار مربوط به قیمت گذاری محصولات و همچنین فرآیند واگذاری بلوک مدیریتی شرکت است.
آخرین اطلاعیه مربوط به افزایش نرخ محصولات به اواخر آبان 1403 بر میگردد.
از طرفی برای درک بهتر زیان خودروسازها از محل قیمت گذاری دستوری باید تغییرات قیمت مواد اولیه را بررسی کرد! 5 ماده اولیه اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می شود، عبارت است از فولاد، آلومینیوم، چدن، پلاستیک و پلیمر. در این مقایسه ها، نرخ های بورس کالا و گزارشات ماهانه شرکت های بورسی به عنوان قیمت مرجع لحاظ شده است.
تغییرات قیمتی عمده ترین مواد اولیه مصرفی در بازار داخل در 7 ماه اخیر به شرح زیر بوده است:
درصد تغییرات | اردیبهشت 1404 | آبان 1403 | مواد اولیه |
14% | 42 | 36.70 | ورق سرد خودرو فولاد مبارکه – میلیون تومان در هر تن |
20% | 37.20 | 30.90 | محصولات گرم فولاد مبارکه – میلیون تومان در هر تن |
16% | 221 | 190.00 | شمش آلومینیوم – میلیون تومان در هر تن |
38% | 25.70 | 18.60 | چدن – میلیون تومان در هر تن |
54% | 85 | 55.60 | پلیمر - پلی پروپیلن – میلیون تومان |
20% | 50 | 41.40 | پلیمر - پلی وینیل کلراید – میلیون تومان |
25% | 166 | 133 | پلاستیک – هزار تومان در هر کیلوگرم |
همانطور که مشاهده می شود، در این بازه زمانی 6 ماهه بعضی از مواد اولیه بیش از 50% رشد قیمتی داشته! حال آنکه در کدال شرکت اطلاعیه افزایش نرخ فروشی برای محصولات دیده نمی شود!!
در اذر 1403 خودرو شاهین به قیمت 454 میلیون تومان فروخته شده و این نرخ در اردیبهشت 1404 به 554 میلیون تومان رسیده! عملا 22% رشد قیمت.
نرخ فروش محصولات خانواده چانگان نیز از 1.154 میلیون تومان به 1.354 میلیون تومان رسیده! 17% رشد قیمت!
تغییرات نرخ فروش محصولات به شرح جدول زیر بوده است:
درصد تغییرات | اردیبهشت 1404 | آذر 1403 | محصولات |
22% | 554 | 454.00 | شاهین |
17% | 1,354.00 | 1,154.00 | خانواده چانگان |
16% | 314 | 270.00 | وانت 151 |
8% | 321.00 | 298.00 | تیبا - کوییک - ساینا |
پیداست که در این مدت 6 ماهه، متوسط رشد نرخ فروش محصولات 16% محاسبه شده! حال آنکه در همین زمان متوسط رشد نرخ خرید مواد اولیه 27% رشد داشته است!!
بنابراین دلیل اصلی زیان انباشته سنگین این خودروساز داخلی کاملا مشخص است! عدم رشد نرخ فروش همپای رشد بهای تولید!! و تا زمانی که قیمت فروش محصولات توسط نهادی غیر از شرکت اصلی تعیین شود، وضع همین است که هست.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.